söndag 24 oktober 2010

Ett sätt att fota "bokeh"

 Hej!

Lovade ju igår att jag skulle visa hur man kan fota bokeh. Det finns flera sätt t.ex. fota bakom löv när solen lyser från andra sidan eller på det här sättet som jag tänkte visa nu.
Så här gjorde jag igår.
  • Jag tog fram en aluminium folie knögglar ihop den och sedan drar ut den igen.
  • Lyser med en lampa på folien 
  • för att få små färg "prickar" som jag hade på bilderna tog jag färgat glitter och hällde på folien 
  • Sedan är det bara att ställa in kameran i manuellt läge med stor bländaröppning och använda manuell fokus. 
  • vrid sedan in fokusen så att du tycker det blir bra
  • Om man vill ha mönster bokeh så kan man klippa ut det och göra som ett "lock" och trä på objektivet
Från en sak till en annan. Nu funderar jag på om jag ska plocka upp Wiiet som ligger nerpackat för att spela lite wii fit, har lust att röra på mig

ha det bra // Olivia






3 kommentarer:

  1. tack för tipset,Olivia! tror att jag ska försöka själv, för fotona blir ju jättefina!
    har du kommit på det här sättet att göra bokeh själv? :)

    SvaraRadera
  2. Hur lång slutartid ska man ha?

    SvaraRadera
  3. Men jag förstår inte hur man får till hjärtbokeh. Kan du förklara? (a'

    SvaraRadera